kis ország, kis internet

Webber

Webber

Alakulóban a magyar online hirdetési piac: megszűnik az expressz, elkelt a toplak

2014. március 24. - al webber

Vagy inkább átalakulóban? Lassan a magyarországi internetes piac is a felnőttkorba lép, és ahogyan minden iparágat ebben a fejlődési szakaszban, ezt is eléri az átalakulás, illetve a konszolidáció kora. Eltűnnek a kezdeti szerencsevadászok, egyre nagyobb és profibb cégcsoportok jönnek létre, egyre több hír jelenik meg felvásárlásokról, összeolvadásokról, koncentrálódik a piac (vö. az autóipar fejlődése napjainkig, mikorra is alig 10-15 monstre cég maradt versenyben).  

Képernyőfotó 2014-03-24 - 11.40.54.png

A mi kis tőkeszegény országunkban az interneten ez talán kicsit később indult be, mint mondjuk a tengerentúlon, de ma már egyre erőteljesebben rajzolódnak ki az erővonalak, még akkor is, ha újabb szereplők felbukkanása időről-időre felkavarja az állóvizet. Pár éve még senki nem is sejtette, hogy a dél-afrikai Naspers a Vatera és Teszvesz megvételével, majd az Apród indításával hullámokat fog korbácsolni, és azt sem, hogy a norvég Schibsted igen rövid idő alatt ilyen jelentős tényező lesz a magyar hirdetési piacon. 

Ezen az úton tett meg most egy nagy lépést a Schibsted tulajdonában álló Jófogás, amikor megvette az Expressz online portfólióját. Pár hete hallottam először a hírt, mint ahogyan azt is, hogy az Arkon Zrt. üzemeltetésében álló ingatlan.com megvette a Toplakot. Mára mindkettő hivatalos, a piac tehát szűkül, illetve pontosabban szólva koncentrálódik. Persze a fenti két cég két külön ligában focizik, az ingatlan.com a vertikális hirdetési oldalát egészítette ki egy kifejezetten Kelet-Magyarországra fókuszáló szintén vertikális site-tal, a Jófogás viszont nem specializálódott egy témára sem úgy, mint az ingatlan.com, és horizontális versenytársát vásárolta fel, ezzel jószerint kétszereplősre (Apród és Jófogás) szűkítve a belföldi piacteret. 

Talán túlzás nélkül állíthatjuk: ezzel lezárult egy korszak a magyar hirdetési piacon, hiszen az expressz online megvételén kívül az is napvilágot látott, hogy a print expressz is megszűnik, a tulajdonos kivonul az országból. A print hirdetéseket már régóta temették, de talán ez az első igazi ásónyom (mert a temetéshez sírgödör is kell). Nem jósolok nagy jövőt a többieknek sem. Így tűnik el az egykor egyedülálló, majd hosszú éveken keresztül piacvezető expressz, ahol talán mindannyian karikáztuk a hirdetéseket anno... 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://webber.blog.hu/api/trackback/id/tr225876472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása